تبلیغات
عادلانه - حق خدا مبنای حقوق, نه خود آن
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "


سلام



در ادامه ی مطالب گذشته ( چه در  وبلاگ قبلیو چه در این چند پستاین وبلاگ) ذکر این نکته باقی مانده است که:

حق خدا


از آن جا که واژه «حق» چند معنای اصطلا حی  دارد که یکی از آنها در علم «حقوق»  استعمال می شود و فقط در ارتباطات و مناسبات اجتماعی قابل طرح و اعتبار است , و حقوقی که در زمینه ربط وپیوند انسان با خدای متعال طرح می شود, و در تعداد  کثیری از ایات وروایات , که سخن از « حق خدای متعال »  می رود ,معنای اخلاقی «حق»  مراد است ، پیداست که «حق خدای متعال » ذاتا جنبه «حقوقی»  ندارد ,زیرا حقوق تعیین کننده مناسبات بین افراد وارتباطات اجتماعی  است؛ در حالی که این حق در حوزه ی حقوق و ارتباطات و مناسبات اجتماعی نمی تواند مطرح باشد.

بر این اساس باید گفت آن حقوقی که تنها در ارتباطات و مناسبات اجتماعی طرح و اعتبار می تواند داشته باشد،  حقوقی است که در « قوانین موضوعه» بیان می شود. و حال آنکه، آنچه در مطالب و بحث های گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است، « اصول حاکم بر قوانین موضوعه » می باشد نه خود قوانین موضوعه!! یعنی حقوقی که قبل از اینکه  قوانین موضوعه وضع شوند، ثابت و محقق است.

در اینجا سخن در این است که قانونگذار در هنگام وضع قوانین چه اصولی را باید رعایت کند و  در اینجاست که می توان از حق خداوند متعال سخن به میان آورد. کما اینکه بسیاری از فلاسفه حقوق " اخلاق" را از اصول حاکم بر قانون دانسته اند.

 در بند دوم از ماده 29 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز " رعایت مقتضیات صحیح اخلاقی" را حاکم بر حقوق و آزادی ها قلمداد کرده اند، در حالی که اخلاق از دایره حقوق بیرون است.

و این مطلب، بیانگر توجه بالفطره انسان ها به رعایت چیزی بیش از برایند اراده ها می باشد.


یا علی





طبقه بندی: حقوق بین الملل،  حقوق تطبیقی، 
برچسب ها: حق خدا، مبنای حق، حقوق موضوعه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 7 اسفند 1390 | توسط : Ali | نظرات()