تبلیغات
عادلانه - شورا و مجلس در قرآن
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "




شورا


در زندگی اجتماعی تصمیم جمعی یا شورا از اولین مفاهیم این نوع زندگی به شمار می رود. این اصل عقلی و عرفی از دیر باز حتی در جوامع اولیه بشر متداول بوده و آنان را به پیشرفت و رفاه بیشتر سوق میداده است. حکومتهای استبدادی هم برای توجیه رفتار خود و اقناع مردم و همچنین کم کردن اشتباهاتشان مبادرت به تشکیل شورا می کردند.استفاده از نظر جمعی دریرخی از حکومتهای قبل ازظهور  اسلام ثابت شده است.

دین اسلام نیز از این سنت خوب و کارآمد استقبال نموده و آنرا مورد تایید قرار داد تا آنجا که یکی از ارکان حکومت اسلامی همین شورا و تصمیمات دسته جمعی بوده که نمونه آنهارا   می توان در سیره رسول اکرم (ص)مشاهده نمود.

خداوند متعال در قران کریم شورا را مبنای اصلی سلوک و رفتار متقابل مردم دانسته و آنرا یکی از خصایص برجسته مومنان و در ردیف اطاعت امر خدا و برپا داشتن نماز قرار داده است تا بدین وسیله جلوی خود محوری و استبداد رای بر افراد بسته شود و با همفکری و برخورد اندیشه ها ضمن ایجاد تفاهم مناسب ترین تدبیر اتخاذ  گردد(محمد هاشمی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ص 665).

قران مشورت با یکدیگر را یک خصیصه جوشیده از ایمان و جامعه اسلامی معرفی می کند:

وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ‌ (شوری38)

و كسانى كه [ نداى ] پروردگارشان را پاسخ [ مثبت ] داده و نماز برپا كرده‏اند و كارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏كنند .

قران مشورت حاکم با مردم را هم به صورت یک فرمانم الهی  بیان می کند و التزام به نظام شورا را بر پیامبر مقدر می دارد(جایگاه مجلس شورای اسلامی .محمد رضا موثق ص 146).

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ‌ (159آل عمران)

پس به [ بركتِ ] رحمت الهى ، با آنان نرمخو [ و پُر مِهر ] شدى ، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراكنده مى‏شدند . پس ، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه ، و در كار [ ها ] با آنان مشورت كن ، و چون تصمیم گرفتى بر خدا توكل كن ، زیرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى‏دارد .





طبقه بندی: عترت و حقوق، 
برچسب ها: شوری در قرآن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 8 اسفند 1390 | توسط : احمد عظیمی | نظرات()
نمایش نظرات 1 تا 30