تبلیغات
عادلانه - انسان و جنسیت از دیدگاه حقوق بشر غربی
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "


سلام



در ادامه ی پست قبل در مورد جنسیت  و حقوق،  در این پست می خواهیم به بررسی آن در حقوق بشر غربی بپردازیم. 

در ماده دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر امده است:

« هر کس می تواند بی هیچ گونه تمایزی، به ویژه از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده ی سیاسی یا هر عقیده ی دیگر، و همچنین منشاء ملی یا اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر وضعیت دیگر، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در این اعلامیه بهره مند گردد. »

جنسیت در حقوق بشر

و همچنین ماده 1  کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نیز، هرگونه تبعیض را محدودیت بر اساس جنسیت اطلاق می کند.

بر این اساس در این اسناد بین المللی هر نوع تفاوت بین زن و مرد را در حقوق و تکالیف، تبعیض محسوب شده است، هر چند این تفاوت ها از ناحیه ی تفاوت های تکوینی زن و مرد باشند. 

...


اما آنچه مسلم است، این نیست که حقوق زن و مرد کاملا مساوی باشد، بلکه این ظلم به زن و مرد است که تفاوت های طبیعی و تکوینی آنها نادیده گرفته شود و از ویژگی های خاص و منحصر بفرد هر یک چشم پوشی شود.

البته این کاملا مسلم است که تفاوت از حیث نژاد، رنگ، زبان، ملیت، وضع اجتماعی، ثروت و اصل و نسب؛ امتیازاتی کاملا بی اساس و فاقد ارزش می باشند و نباید به عنوان مبنای ارزش گذاری قرار گیرند.

همچنانکه خداوند متعال نیز در قرآن می فرمایند: 

یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ...
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ ...


بر طبق این آیه و آیات دیگر از قرآن کریم، تساوی ارزشی بین زن و مرد در اسلام، یک اصل پذیرفته شده است، ملاک فضیلت و برتری در اسلام تقوا و عمل صالح است. البته تفاوت های جسمی و طبیعی ؛ اقتضای تقسیم مسؤولیت ها و  تربیت نظام های اجتماعی است و این امر اجتناب ناپذیر است.

« تبعیض» (همچنانکه در اسناد بین المللی آمده است) زمانی مطرح می شود و تحقق می یابد که  دو طرف در توانایی ها و استعداد ها مساوی باشند و آن وقت ما یکی را بر دیگری ترجیح و برتری بدهیم. لحاظ نکردن استعداد و توانایی موجب تبعیض می شود.

به اعتقاد شهید مطهری ، در حقوق غربی ؛ آنها بدنبال تشابه در حقوق هستند و نه تساوی در حقوق، و این خود بزرگترین ظلم است.

بد نیست در اینجا به یک داستان اشاره کنم:

خانواده ای 3 فرزند داشت، یکی کلاس اول ابتدایی، یکی کلاس اول راهنمایی و بزرگتری کلاس اول دبیرستان. روزی پدر خانواده به کتاب فروشی رفت و کتاب های درسی هر یک از اینها را خرید و به خانه اورد و به انها داد. بنابر سطح تحصیلی هر یک، کوچکتری تنها 5 کتاب، فرزند وسط 15 کتاب  و فرزند بزرگ 25 کتاب گرفت.

در این موقع، فریاد اعتراض فرزند کوچکتر به آسمان بلند شد که : این ظلمی آشکار است و چرا من از همه باید کمتر کتاب داشته باشم!؟؟ 

مادر این بچه ها که از قضا بی سواد نیز بود، به این اعتراض واکنش نشان داد و همه ی کتاب ها را گرفت و بین آنها بطور مساوی تقسیم کرد! 

حال به نظر شما در این داستان، مادر به عدالت رفتار کرده است و یا پدر؟

لطفا جواب خود را در بخش نظرات بنویسید.

التماس دعا





طبقه بندی: مکاتب حقوقی،  حقوق بین الملل،  حقوق تطبیقی،  شبهات فقهی- حقوقی، 
برچسب ها: تبعیض علیه زنان، حقوق اسلام، زن در اسلام، حقوق بشر، تبعیض بین زن و مرد،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 22 اردیبهشت 1391 | توسط : Ali | نظرات()