تبلیغات
عادلانه - تغییر جنسیت
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "

فروع فقهی تغییر جنسیت

مادّه اصلى براى پدیدار شدن جنس نر و ماده در رحم حیوان، گوناگون است، لكن مادّه‏اى كه مبدأ وجود است، تنها حامل یكى از این دو جنس است؛ نر و یا ماده . بنابر این نطفه به وجود آمده، یا نر است و یا ماده.تغییر جنسیت



گاهى در آلت تناسلى اختلالهایى رخ مى‏دهد، به عنوان نمونه، بر اثر ضعف فعالیت تخمها، براى مرد آلت تناسلى زن پدیدار مى‏شود و به سبب تراویدن مواد لازم از غیر تخم، در زن آلت تناسلى مرد به وجود مى‏آید.

بر این اساس، آنچه از مادر زاده مى‏شود و حتى جنین در رحم مادر، یا مرد است و یا زن و اگر گاه، كسى هم آلت تناسلى مردان را داشته باشد و هم آلت تناسلى زنان را، از زمره كسانى به شمار مى‏آید كه هر چند تشخیص جنسیت او دشوار است، لكن در واقع، یا مرد است و یا زن و در فقه از این فرد به «خنثى» تعبیر مى‏شود.

بنا بر آنچه علما بیان داشتند، اصل تغییر جنسیت، اشكالى ندارد، لكن عمل جراحی که مستلزم نگاه كردن به شرمگاه غیرشوهر و همسر انسان و نیز نگاه كردن به بدن مرد و زن نامحرم و لمس كردن آن باشد، برابر دلیلهاى موجود، از دیدگاه شرع جز در موارد اضطرارى جایز نیست.

در هر صورت، اگر تغییر جنسیت صورت گیرد، به ناچار فرعهاى زیادى پدید مى‏آید كه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

 -اگر جنسیت‏ یكى از زن و شوهر تغییر كند، از هنگام پدید آمدن تغییر، عقد نكاح آن دو باطل مى‏شود، زیرا باقى ماندن آن دیگر امكان پذیر نیست، چرا كه ازدواج مرد با مرد و یا زن با زن مشروع نیست.

هر گاه به سبب تغییر جنسیت، نكاح باطل شود، آیا پرداخت تمام مهریه، به طور مطلق، بر زوج پیشین واجب است؟ یا به طور مطلق، بر عهده او چیزى نیست؟ یا در صورتى كه تغییر جنسیت، پس از آمیزش انجام شده باشد، تمام مهریه و اگر پیش از آمیزش انجام شده باشد، نصف مهریه بر او واجب است؟

دلیلى بر ندادن مهر، به طورمطلق، وجود ندارد.

حقیقت نكاح، از دیدگاه خردمندان، این است كه: مرد شوهر زن و زن همسر مرد شود و یا هر كدام همسر دیگرى باشد و این امر اعتبارى، به وسیله ایجاب و قبول میان آن دو تحقق مى‏یابد. بدین معنى كه یكى از آنان همسرى را ایجاب مى‏كند و دیگرى آن را مى‏پذیرد. قوام نكاح، تنها به ایجاب و قبول است و مهریه به منزله هدیه‏اى است كه مرد آن را به همسرش اهدا مى‏كند و قانونگذار اسلام آن را افزون بر اركان نكاح، واجب كرده است، بااین كه او نكاح بدون مهر را صحیح مى‏داند.

امّا در صورتى كه تغییر جنسیت پیش از آمیزش صورت گیرد، مورد اختلاف هست:

آیت الله مومن (حفظه الله) می فرماید : با توجه به روایات مستفیض و معتبر كه واجب بودن مهر را به آمیزش وابسته مى‏دانند.: بهتر است كه قائل به تفصیل شویم، بدین ترتیب كه اگر تغییر جنسیت پس از نزدیكى باشد، تمام مهر واجب است و اگر پیش از نزدیكى باشد، نصف آن و احتیاط آن است كه میان دو طرف مصالحه صورت گیرد.

-حكم میراث فردى كه جنسیت‏خود را تغییر مى‏دهد چیست؟

شخصی که تغییر جنسیت می دهد، برابر عنوانى كه اكنون بر او صدق مى‏كند، ارث مى‏برد، زیرا دلیلهاى ارث، مقدار ارث را بر مرد بودن و زن بودن و یا عناوین وابسته به این دو مترتب كرده‏اند و ظاهر این دلیلها، نشان مى‏دهد كه مقصود كسانى است كه این ویژگیها را دارا باشند و این عنوانها در هنگام مردن مورّث بر آنان صدق كند. بر این اساس، كسى كه زن بوده و در هنگام مرگ مورّث، به مرد تغییر جنسیت داده است، دو برابر زن ارث مى‏برد و عكس آن نیز صادق است و ....

اما پدر و مادر، با دیگر خویشاوندان فرق دارند و عنوان پدرى و یا مادرى، با تغییر جنسیت تغییر نمى‏كند؛ از این روى، پدر و مادر، همان مقدارى را كه پیش از تغییر جنسیت ارث مى‏بردند، پس از تغییر نیز ارث مى‏برند.

حضرت امام خمینی (ره) میفرماید:

 «لكن اشكال در مورد ارث پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ باقى است؛ از این روى اگر جنس پدر به جنس مخالف تغییر كند، وى در وضعیت كنونى، نه پدر است و نه مادر. و در صورت تغییر جنسیت، مادر نیز، قضیه از همین قرار است؛ زیرا فردى كه در حال حاضر مرد است، نه پدر است و نه مادر. بنا بر این، سؤال مى‏شود: آیا این دو، باتوجه به حالتى كه میت از آنان متولد شده ارث مى‏برند؟ یا به سبب نزدیكى و یا اصلًا ارث نمى‏برند؟ در این مسأله تردید است و مناسب‏تر آن است كه آنها ارث مى‏برند. چنین پیداست كه تفاوت این دو در مقدار ارث به لحاظ حالت بسته شدن نطفه است؛ زیرا در این حالت، پدر، دو سوم و مادر، یك سوم ارث مى‏برد. احتیاط آن است كه هر دو با یكدیگر مصالحه كنند.»

- ا گر جنس مادر تغییر كند و به مرد تبدیل شود، پیداست كه ازدواج او با همسر پسرش حرام است؛ زیرا ، عموم آیه‏اى كه ازدواجهاى حرام را بیان مى‏كند او را نیز در بر مى‏گیرد، به این دلیل كه ضمیر در آیه: «... وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ» فردى را كه تازه جنسیت مرد پیدا كرده نیز، شامل مى‏شود.

و فروعات دیگری که بعد از تغییر جنسیت فرد؛ قابل فرض هست ، که در پست های آتی به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.





طبقه بندی: مباحث کاربردی حقوقی،  شبهات فقهی- حقوقی، 
برچسب ها: تغییر جنسیت ؛ ترانس سکشوال، فروع فقهی تغییر جنسیت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 13 خرداد 1391 | توسط : امید | نظرات()