تبلیغات
عادلانه - حق الهی جهاد و حق حاکمیت ملی
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "


سلام

در ادامه ی آخرین پستی که در وبلاگ قبلی ام آپ کرده بودم، در مورد جهاد ابتدایی ؛ در این پست به بررسی بیشتر این نهاد اسلامی می پردازیم، و رابطه ی آن را با حق حاکمیت ملی مورد بررسی قرار می دهیم.

جهاد ابتدائی و حقوق بشر

در پست قبلی در این مورد برخی از دوستان، بطور تلویحی به این نکته اشاره داشتند که با پذیرش پلورالیسم و تعدد قرائت ها، دیگر جایی برای این بحث باقی نمی ماند!!

اما با توجه به مردود بودن نظریه پلورالیسم دینی و غیر منطقی بودن آن، باز هم اگر دوستان  سوال و نظری دارند، پیشاپیش از آن استقبال می کنیم.

در حقوق بین الملل معاصر ،بر حقی به نام «حق حاکمیت ملی» پافشاری می شود ،به این معنا که طبق این حق هیچ جامعه ای حق دخالت در امور وشوون جامعه دیگر را ندارد و «مداخله» یعنی عمل یک دولت که منجر به نقض حاکمیت واستقلال داخلی وخارجی دولت دیگر شود ممنوع است.

این جا است که پاره ای از نویسندگان مسلمان،که از سویی به «حق حاکمیت ملی» قائل بوده اند ومداخله را نقض حقوق بین الملل می شناخته اند و از سوی دیگر ،در متون دینی و فقهی  با عنوان « جهاد ابتدایی » مواجه می شده اند،خود را با مشکلی دست به گریبان دیده اند و آن اینکه چگونه  «جهاد ابتدایی» را که مداخله مسلحانه و قهر امیز جامعه اسلامی است در جامعه غیر اسلامی توجیه کنند و بپذیرند که مسلمین حق دارند در امور و شؤون یک جامعه غیر اسلامی دخالت کنند و حتی با لشگر کشی و حمله نظامی ،افراد آن جامعه را وا دارند که از دین ومذهب خود دست بشویند وبه اسلا م در ایند .

برخی از این گروه که در برابر غرب و ارزش های آن خود را باخته اند ، برای رفع این مشکل خواسته اند ثابت کنند در تاریخ اسلام جهاد ابتدایی ای صورت نپذیرفته است وجنگ هایی که در صدر اسلام پیش امده ، همگی از نوع «دفاع» بوده است تا از اموری جلوه کند که مورد قبول همه از جمله غربیان باشد.

به نظر بنده چنین تلاشی انفعالی و مذبوحانه است که از خودباختگی در برابر فرهنگ منحط غرب ناشی می شود؛ و مسحور شدن در پیشرفت مادی آنها، بدون توجه کردن به انحطاط و رو به زوال رفتن انسانیت در غرب!!

چنین شیوه ای ، پاک کردن صورت مسئله است، و لازمه آن انکار یکی از ضروریات دین می باشد. این نکته مورد اتفاق اکثریت علماء و اسلام شناسان می باشد که جهاد،  که « جهاد ابتدائی» یکی از اقسام آن است، از ضروریات اسلام محسوب می شود و مخصوصاٌ در فقه شیعی جایگاه بلند و ارجمندی دارد.

ضروری بودن قانون جهاد ، از جمله جهاد ابتدایی مطلبی است که با مراجعه اجمالی و گذرا به منابع فقهی شیعی و گذشته از آن تاریخ اسلام، جای تردید برای انسان باقی نمی گذارد. تاریخ فتوحات اسلامی در حالی که این فتوحات در حضور امامان معصوم علیهم السلام رخ داده و هیچ گونه ردع و منعی در مورد اصل این جنگ ها از سوی آنان صورت نپذیرفته است؛ به خوبی شاهد غیر قابل تردید بودن این قانون در اسلام است.

صراحت هایی که در این مورد در فقه اسلامی و شیعی وجود دارد هرگونه تردید در این زمینه نسبت به اصل قانون جهاد اعم از ابتدائی و دفاعی بر طرف می نماید.

به عنوان نمونه:

در المبسوط شیخ طوسی، جلد 2 صفحه 2 در این خصوص ادعای اجماع شده است:

« الجهاد فرض من فرائض الاسلام اجماعا»

و در تذکره الفقهاء جلد 9 صفحه 7، علامه حلی نیز ادعای مطابقت این حکم با نص و اجماع کرده است:

« الجهاد واجب بالنص و الاجماع»

در الرسائل التسع محقق حلی امده است: « الجهاد و هو فرض الکفایه علی الذکر البالغ العاقل الصحیح الحر غیر الهم، بشرط وجود الامام او نائبه»

بنابراین دیدگاه محقق حلی پس از پذیرش اصل وجوب جهاد ابتدائی، در وجوب آن حضور امام معصوم را شرط می داند.

در جامع المقاصد محقق کرکی، جلد 3 صفحه 365این مطلب به گونه مطرح گردیده که به هیچ نحو با دفاعی بودن سازگار نیست؛ و ضمنا هدف این حکم الهی نیز گسترش اسلام دانسته شده است:

« ... و هو الواجب فی کل سنه مرة، الا لضروره علی الکفایة ... فی قتال الکفار و فی جری مجراهم لإعداء کلمة الاسلام»

و مرحوم صاحب جواهر در جواهر الکلام، جلد 12 صفحه 8، این حکم را ضروری دانسته و ادله ای از قرآن برای آن آورده و آن را مطابق اجماع و سیره ی نبوی و اصحاب ان حضرتدانسته اند:

« کیف کان فلا خلاف بین المسلمین فی وجوبه فی الجمله بل هو کالضروری، خصوصا بعد الامر به فی الکتاب العزیز فی آیات کثیره، کقوله تعالی: " یا أیها النبی جاهد الکفار و المنافقین "  و قوله تعالی " قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله" و قوله تعالی " فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب"  الی غیر ذلک. »

یا علی





طبقه بندی: حقوق بین الملل،  حقوق تطبیقی، 
برچسب ها: مبانی جهان شناختی حقوق بشر در اسلام، حقوق اسلام، حقوق بشر، نقد حقوق بشر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1390 | توسط : Ali | نظرات()