تبلیغات
عادلانه - حکم فقهی نفس عملیات شبیه سازی
" ـ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً "

حكم فقهی نفس عملیات شبیه سازی

شكى نیست كه در عملیات شبیه سازى باید از محرماتى كه ممكن است با شبیه سازى همراه باشد، اجتناب كرد؛ مثل لمس بدن مرد یا زن نامحرم براى گرفتن سلول، یا نگاه به قسمتى از بدن كه نگاه كردن به آن حرام است. البته این احكام جدا از حكم ماهیت شبیه سازى است و عدم رعایت آن، موجب حرمت خود شبیه سازى نیست.

بلى، در مورد شبیه سازى تقلیدى از انسان شاید بتوان گفت كه اگر این كار به صورت گسترده انجام گیرد، موجب هرج و مرج در جامعه مى شود؛ مثلًا ممكن است در موارد زیادى در شناخت مجرم اشتباه شود، یا ارتكاب جرم زیاد شود، یا جرم ها، همیشه پنهان بماند و یا مواردى دیگر از این قبیل. لكن این مشكل هم در زمانى رخ مى دهد كه شبیه سازى به صورت گسترده انجام گیرد، پس این دلیل نمى شود كه شبیه سازى هایى كه به صورت موردى انجام مى‏شود، حرام باشد

در مورد همزاد سازى، گفته شده كه روایات معتبرى دلالت بر حرمت از بین بردن نطفه و بیرون آوردن آن از رحم، در تمام مراحل وجودى نطفه دارد.

موثقه اسحاق بن عمار

قال: قلت لأبی الحسن (ع): المرأة تخاف الحبل فتشرب دواء فتلقى مافی بطنها؟ قال: لا. فقلت: إنما هو نطفة فقال: إنّ أوّل ما یخلق نطفة

مى گوید به امام كاظم (ع) عرض كردم: آیا زنى كه از حاملگى مى ترسد، مى تواند دارو مصرف كند تا آنچه را در شكم دارد، سقط كند؟ فرمود: نه. عرض كردم: فقط نطفه است. فرمود: نخستین چیزى كه آفریده مى شود نطفه است.

این روایت صریح در این كه سقط آنچه می تواند منشأ بچه در رحم شود، حرام است، حتى اگر در حد نطفه باشد، بنابراین چون همزاد سازى غالباً موجب از بین بردن یك سلول از نطفه مى شود، حرام است و باید از آن اجتناب ورزید.

ممكن است در جواب گفته شود همه سلول هایى كه در رحم قرار دارند، معمولًا نمى توانند در عرض یكدیگر به مرحله تكون بچه برسند، بلكه تعداد كمى از آنها- مثلًا تنها یك سلول- تبدیل به بچه مى شود. بنابراین، هرگاه آنچه با روش گذشته از رحم گرفته مى شود، برخى از آنها مى میرند و یكى از آنها تبدیل به بچه مى شود، همین مقدار پاسخگویى حرمت اسقاط و اعدام جنین است؛ زیرا معلوم نیست كه بیشتر از یك سلول از آن سلولها قابلیت بچه شدن را داشته باشد.

این پاسخ اگر درست باشد و نگوییم از بین بردن هر سلولى كه قابلیت ایجاد بچه را- ولو به صورت على البدل- داشته باشد، براى اثبات حرمت این عمل كافى است، با اشكال دیگرى مواجه است و آن احتمال مرگ همه سلولها در این عمل و به سرانجام نرسیدن بارورى است.

بنابراین، در این روش، موفقیت عملیات در همه موارد تضمین نمى شود و علم فقط موفقیت در برخى موارد را اثبات كرده است. این راه دیگرى براى اثبات حرمت است و براى ضرورت اجتناب از شبیه سازى كافى است

البته این عمل حرام در هر دو تقریب، از مقدمات رسیدن به همزاد سازى است، ولى به مقتضاى روایات، خود همزاد سازى حرام نیست.

منبع: مجله فقه اهل بیت (ع)





طبقه بندی: شبهات فقهی- حقوقی، 
برچسب ها: شبیه سازی، همزاد سازی، تخمک، لقاح، کروموزوم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 29 مرداد 1391 | توسط : امید | نظرات()